Blogi

Näin toimii uutiskuiskaaja

By 30.10.2019 No Comments

Sain asiakkaaltani viestin: ”Mediahanke meni hyvin. Saimme kolmessa päivässä lähemmäs 70 liidiä netin kautta. Siinä riittää purettavaa myyntijohtajalle pitkäksi aikaa”.

Hankkeessa oli kyse vain yhdestä toimittajan kirjoittamasta jutusta. Emme olleet ostaneet medianäkyvyyttä mistään. Juttu oli vain asiakkaan liiketoiminnan kannalta oikeassa mediassa. Oikean toimittajan omilla kriteereillään tekemä juttu.

Toimin hankkeessa ideoijana ja ovien aukaisijana journalistin ja asiakkaani välissä.

Tein toimittajalle juttuehdotuksen, jossa oli riittävästi faktaa jotta hän pystyi arvioimaan näkökulman toimivuutta. Toimittaja koki, että idea ylitti uutiskynnyksen.

Usein mediapromo nähdään toimintana, jossa yritys pyrkii saamaan toimittajan kirjoittamaan tuotteistaan ja palveluistaan. Antamaan ilmaista mainosta.

Juuri näin mediapromoa ei kuitenkaan kannata toteuttaa. Jokainen ihminen, myös toimittaja, vaistoaa milloin hänestä pyritään vain hyötymään.

On parempikin tapa.

Journalistiin kannattaa suhtautua kuin palveltavaan asiakkaaseen. Toimittaja on ansainnut sen, sillä hän haluaa tehdä työnsä hyvin.

Jokainen toimittaja toivoisi tekevänsä päivän välkyimmän, syvällisimmän tai luetuimman jutun. Usein tällainen juttu koostuu ennen julkaisemattomista tiedoista, ajankohtaisesta markkinanäkemyksestä tai yleisen trendin yllättävistä vaikutuksista.

Yritys voi auttaa toimittajaa antamalla aineksia tällaiseen juttuun. Monella yrityksellä on paljon osaamista, joka olisi toimittajan arvostamaa ja kiinnostavaa julkisessa keskustelussa. Kokemukseni mukaan yritykset eivät vain itse aina tätä huomaa.

Mistä tietää, millaiset näkökulmat voisivat kiinnostaa toimittajaa?

Olen ollut eri mediatiimeissä tekemässä juttuja ja luomassa niille kriteerejä. Joskus ne on kirjoitetussa muodossa. Yllättävän usein ne ovat hiljaista perimätietoa, jossa jokainen jutun aihe arvioidaan erikseen.

Toimittajilla on kiireempi kuin koskaan aikaisemmin. Heillä ei ole aikaa käyttää juttujen etsimiseen kuten aiemmin oli. He eivät ehkä voi vastata seminaari- tai haastattelukutsuun, jos he eivät etukäteen tiedä mitä he siitä saavat.

Tässä on uutiskuiskaus -toiminnan ydin. Tuon toimittajan näkökulman asiakkaani käyttöön etukäteen.

Kun perehdyn asiakkaani liiketoimintaan, katson sitä niinkuin uutistoimittaja katsoisi. Mistä tulisi hyvä juttu? Onko tätä asiaa kerrottu aiemmin julkisuudessa? Keskustellaanko julkisuudessa jostain, joka liippaa asiakkaani osaamista?

Jos löydämme näitä näkökulmia ja asiakkaani kokee voivansa puhua niistä julkisuudessa, olemme löytäneet jotain arvokasta.

Toimittajalle asiakkaani näyttäytyy hyödyllisenä kontaktina, jolta saa relevantteja näkökulmia.

Asiakkaani hyötyy, sillä hänen asiantuntijamielikuvansa ja asemansa omien sidosryhmiensä top-of-mindissa vahvistuu. Se näkyy myynnissä.

Toiminta sopii parhaiten asiantuntijayrityksille, jotka toimivat B2B-kentässä. Minulla on asiakkaina rahoitusmarkkinoilla, urheilussa, kiinteistökehittämisessä tai taloushallinnossa toimivia yrityksiä.

Voisiko sinun yrityksesi olla yksi näistä?

Jari Peltola
050 314 2590